Luang Prabang 3 - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van tijno - WaarBenJij.nu Luang Prabang 3 - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van tijno - WaarBenJij.nu

Luang Prabang 3

07 Januari 2018 | Laos, Luang Prabang

En weet je wat we dien er gewoon op deze Zondag nog een uitgooien.

Goedenmorgen/middag/ avond. Hier ben ik weer een keer.

Zoals de titel al doet vermoeden zo jn we nog steeds in Luang Prabang.

Heerlijk. Oke mischien had het een daagje korter kunnen zijn maar we hadden de tijd dus wat maakt het uit.

Ook hadden we er voor kunnen kiezen om nog lekker op krauw te gaan in Laos, maar daar hadden we geen zin in. De wegen zijn niet zo en met bussen en of mini vans hadden we geen zin in, dus hebben we ervoor gekozen om in Luang Prabang te blijven. Das opzich geen probleem want het is schitterend.

Maargoed wat doen we dan zoal in deze heilige stad? Nou lekker rond wandelen. Ook lekker buiten het centrum. Das eigenlijk nog leuker want daar is het een stuk minder druk. Zo zijn we beland bij de wat pra phatat ( of zoiets). Een leuke tempel die eigenlijk dicht was, maaaaaaar voor ons gaan toch alle deuren open. Zeker als je dan ook nog eens per persoon 10000 kip betaald( wat zo ongeveer 1 euro is), dan gaat de deur natuuuuuuurlijk open. We werden hartelijk ontvangen door een FransVietnamese monik. Nou ja monik, hij was het maar drie dagen ivm met het overlijden van of zn opa, of zn vriendin. T blijft lastig he. Maar goed hij gaf een mooie rondlijding door de tempel en wist er van alles over te vertellen. Ook was er een " grot" waar een voetafdruk van jawel Budha is te vinden. De grot staat in verbinding met de tempel die op de berg Phousi , die we natuuuu7rlijk een paar dagen geleden al hadden bedwongen. Maar alles bij elkaar toch weer een leuke wat. We vervolgen onze wandeltocht( zwerftocht) en komen weer eens aan bij een weversdorp. Leuk om te zien hoe het van rups naar sjaal gaat.

Al met al was het weer een hele tippel en die mocht natuurlijk best beloond worden met een Frans druivensapje. Lekker hoor een glaasje wijn. Echt genieten. Tis per slot van rekening vakantie tog, ja rog nie tan? En bij de druivensap een lekker springrolletje? Wel ja joh.

Kortom we vermaken ons wel.

En dan komt de Zondag er aan. De laatste dag van Luang Prabang en dus ook Laos.

Je moet natuuuuuuurlijk bij het uitdelen van de aalmoezen zijn als je hier bent. Dus vol goede moed om 5.30 uur opgestaan en naar buiten. Tsja en dan is de ilusie weg. Ik had dat de eerste keer moeten doen toen ik hier was en het nog niet zeristisch was. Het zit hier vol met Chinezen. Echt onwijs veel. En ik vind dat nou niet het meest respecfotograveren. Er word vriendelijk gevraagd om afstand te houden en geen flits te gebruuken bij het fotograveren. Voor de Laotian is dit een serieuze ceremonie. Maar och och wat een keremis is het. Niks respect. Niks geen flits. Niks afstand. Tis net een bokswedstrijd en de moniken zijn dan de boxers die omringd worden door persfotograven. Nee zonde. Ik had er al over gelezen, maar dat het zo eigenlijk schofterig was had ik niet verwacht. Nee Rinus dan toen jij er was, toen was het waarschijnlijk nog mooi, maar nu vandaag de dag heeft het al zn charmes of romantiec verloren.

Maar goed na deze deseptie weer naar de lakenstraat terug gegaan. Lekker nog een beetje slapen.

En ja wat dan? We hebben nu toch wel alles gezien hier? Nou ga maar door de straatjes zwerven en je komt altijd nog wep een tempeltje tegen of een leuk straatje. Nou dat hebben we dan ook maar gedaan.

Het was vandaag de laatste dag in Luang Prabang. Ondanks de enorme toeristenstroom hier( in ieder gebouw zit wel een guesthouse of art gallery)is het toch nog steeds een fantastiesch dorp. Een soort Volendam of Valdermosa, en laat ik het daar nou ook tegek vinden. Op de laatste dag heeft zelfs de zon zich iewat laten zien dus das dan weer mooi megenomen.

Morgen vliegen we weer naar Bankok om daar 1 nachtje te slapen en dan weer door. Waarnaartoe? Zeg ik nie dan weten jullie het ook, maar tis aan zee.

Nou fijne dag allemaal.en tot de volgende praat, dikke kus.

• 08 Januari 2018 - 14:44

Rinus:

Niets is mooier dan ongestructureerd een beetje te dwalen als de high lights al zijn bezocht en je gewoon je neus achterna kan lopen om onverwachte zaken te ontdekken . jammer dat de monniken ceremonie zo is ontaard in een kermisachtige toestand want ik kan het mij nog goed herinneren als een devote en sacrale gebeurtenis waarin de toeristen verre in de minderheid waren . Bovendien had je toen slechts 36 foto's op je rolletje en moest je daar zuinig mee omspringen terwijl men heden ten dage zijn hand niet meer omdraait voor een aantal giga bites. Ook ontbraken toen de Chinezen want die werden nog onder Mao allemaal op het land en was er van massaliteit nog geen sprake .Maar gelukkig heb jij ook een prachtige foto weten te maken van de studerende monnik in Wat Sop Sick Kharam en dan kon je gelijk ook Wat Sene aandoen.. Nu vervolgen jullie je reis naar het zuiden en wordt het een strandvakantie om helemaal bij te komen van de vele reisindrukken want jullie hadden wel een ambitieus programma. dus nu is hat vermoed ik relaxen geblazen maar hopelijk staat dat de vakantiepraat niet in de weg . wij wensen je een goede vlucht naar Bangkok en de reis naar likkende stranden met overvloedige zonneschijn en wensen je een mooie voortzetting toe. tot tot kan ik je nog melden dat de Python in de Efteling aan vervanging toe is en met deze mededeling ben je weer helemaal op de hoogte. groetjes!!!!