Phitsanulok - Reisverslag uit Phitsanulok, Thailand van tijno - WaarBenJij.nu Phitsanulok - Reisverslag uit Phitsanulok, Thailand van tijno - WaarBenJij.nu

Phitsanulok

26 December 2017 | Thailand, Phitsanulok

En ja joh tis niet te geloven, maar 2e kerstdag (althans voor de meeste dan he), en hup weer een nieuwe Tijno op de mat.

Ik heb even een momentje dus ach wat kan mij het schelen ik julie maar weer vervelen hahaha. We hebben Loei verlaten per luxe bus en zijn aangekomen in zoals de titel al een beetje verraad jawel Phitsanulok. Het was weer een schuterende busrit door prachtig Thailand. Mooi door de bergen/heuvels. Alles mooi grien ja echt smullen hoir. Tis hier fantasties maar die hoor je niet vaak meer hahahahaha. We blijven hier twee nachten dus eigenlijk maar 1 volle dag aangezien we pas laat maar n het hotel zijn. We hebben weer een kek hotel. Mooie kamer met een groot bed. Je zou er zo maar in kunnen verdwalen maar dat kan natuurlijk niet he dat snappen julie ook wel.

Op de 6e verdieping hebben ze een soirt tuin anex dakteras dus das heeeeeeerlijk vertoeven zo rond de kerst. Eerst lekker aan de pils. Toppie. Weet je wat we nemen er nog een kan ons het ook schelen we hebben perslot vakantie he. Hierbij verwennen we ons nog met wat ceshewniten waar een beetje bieslook doorheen zit en dit wordt dan wel netjes met vork en lepel.weggewerkt hahahaa. Na deze verwennerij wilden we natuurlijk meer. Altijd he meer meeer meer meer hahahaha. Dus de kok maar aan het werk gezet en lekker de kerstavond gevierd. Mmmm nou mijn eten was verassend gewion niet lekker. Kan gebeuren he.

Oke en dan de volgende dag na het jawel heerlijke ontbiit met nasi en lekkere dingen op pad.

Eerst moest er een treinkaartje worden geregeld voor de volgende dag . Nou geen probleem hoor. En nu? Tsja eens even kijken. Er is hier natuurlijk van alles te doen. Het is kerst dus er wordt een markt op gebouwd zo groot als morgennde hele dag. We zijn hier in 2004/geloof ik , ook al geweesd dus we hebben al veul gezien. Maar de Wat Ratcha Burada is natuurlijk een feestje opzig. Zeker als je ook nog een rondlijding krijgt van een van de restaurateurs die je dan ook nog van alles weet te vertellen. Zo ook dat Rama de vijfde hier ooit is geweesd met de boot(die we ook gezien hebben). Nee erg leuk. De tempel word geheel gerestaureerd en als het klaar dus s stuurt ze me de fotos per e mail op. Nou das altijd leuk. Verder was het tegek om in dit oude tempelcomplex rond te wandelen en de vergulde budha beelden te aanschouwen met op de achtergrond de chantende moniken. Toppie weer.

Na deze relaxte tempel op naar de Phra Si Ratana tempel met de ooooh zo beroemde budha. Deze had Rama de vijfde graag naar Bankok gehaald, maar dat wilde ze hier absoluut niet dus jammerrrrrr het kunstwerk bleef hier hahahaha. Nou komen ze van heinde en verre naar hier om hem te zien. Das dan op eerste kerstdag een drukte van jawelste. Net een soort van kermis enzo. Druk druk druk. Dus deze speelplaats maar weer snel verlaten. Nee das wat anders dan de relaxte tempel van hiervoor. Nou weet je wat we lopen lekker langs de rivier weer terug. Das nog een aardige tippel dus trek je wandelschoenen maar weer aan hahahaha.

En dan zijn we eind van de middag weer bij het hotel met dat mooie dakteras en die heeeeeelijke flessen bier.

U begrijpt we zitten weer lekker.

Nou dat was zo een beetje ons kerstverhaal. Gelukig geen kerstongeluk, en een tsunami? Nou die komt hier zeker niet hahahahhaha.

Straks over een uurtje cheken we weer uit en gaan we naar het trein station waar we de trein naar Lampang zullen nemen. Nou hoop ik dat de weergoden een beetje mee willen werken, maar voor de komende twee dagen wordt er een plas regen voorspeld en dat zou de feestvreugde toch wel wat bezuren.

Maargoed dat zien we morgen enzo wel weer. Mensen fijne dag allemaal, maak er wat moois van dat doen wij ook. Dikke kus hoi hoi

• 26 December 2017 - 13:23

Rinus:

Terwijl jullie met een rabiate vaart door Thailand roetsjen hebben wij hier nauwelijks te tijd om bij te komen, want wij moeten de kalkoen bedruipen, de tulband tijdig uit de oven halen en ook nog naar de toespraken van de paus en de majesteit luisteren en dan hebben wij nog geluk dat de kerstboom al staat, kortom jullie gaan veel te snel om dat op bejaarden tempo bij te kunnen benen. Gelukkig hebben wij wel begrepen dat de chateau de Loei geen omfietswijn was en gelukkig bleek die bij de slijter ook niet voorradig en ook de kleefrijst ,khao niao was niet bij Appie verkrijgbaar en ik had nog wel een authentiek Isaan gerecht op het lijstje staan, dus toen toch maar op plan B overgegaan, maar ontbijt met rijst en kip daar kreeg ik hier de handen toch niet voor op elkaar. Gelukkig hebben jullie wel het Wat Plai Huai Lad tempelcomplex bezocht, dat in ieder geval als kleurrijk bekend satat en met de achttien armige afbeelding van Guanyin ook nauwelijks te missen is. Voor de geïnteresseerde lezertjes onder ons is zij de godin van de compassie en nu hoop ik maar dat in het Phu Ruea park je de rotsformatie van de reusachtige schildpad wel hebt gezien . Nu ben ik weer een beetje bij en ga in deel twee verder met Phitsanulok

• 26 December 2017 - 13:55

Rinus:

OK, Phitsanulok, op 16.47 NB en 100.12 OL aan de Nan rivier. Helaas blijven jullie daar maar kort en moet het Wat Smahathat in Sukhotai jullie bezoek mislopen en dat is nu juist wel een omfietsreis waard, maar goed er is ook nog de Phra Si Rathana tempel en de Phra Buddha Chinnarat en dan moet je rap naar Lampang, maar daar ga ik mij nu nog niet mee bezighouden , want wij moeten eerst nog op adem komen van de eerste kerstdag, waar de majesteit ons in zijn kersttoespraak opriep tot gemeenschapszin. Mensen moesten niet zoeken naar een breder ik, maar naar een groter wij en meer aandacht schenken aan het contact met mensen met een andere achtergrond en levensstijl en ons niet terugtrekken achter de gordijnen met gelijkgestemden, dus eigenlijk wat jullie doen en ook paus Franciscus vroeg medeleven voor de van huis en haard verdreven mensen en riep op de kracht van de angst om te zetten in de kracht van de liefde en zich niet neer te leggen bij het onrecht in de wereld en dat zijn wij dan ook voornemens te gaan doen. Zo hebben wij nog even stilgestaan bij de Kerstvloed van 1717 waarbij in Groningen 2091 mensen omkwamen en toen konden zij nog niet bevroeden dat zij ook nog eens door aardbevingen getroffen zouden gaan worden . Ik sluit af met de mededeling dat ik van Marianne een Messinger bericht heb ontvangen maar daar wist onze computer geen raad mee dus mochten deze de beste wensen bevatten doe haar dan ook de beste wensen van ons retour. Wij wensen je een mooie voortzetting van je reis en gaan ons binnenkort verdiepen in Lampang. Groetjes van ons allen.

• 26 December 2017 - 20:13

WWV Afdeling Mallorca:

Weer ee geweldig verhaal tijno en rino..