Kratie/Phnom Pnen - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van tijno - WaarBenJij.nu Kratie/Phnom Pnen - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van tijno - WaarBenJij.nu

Kratie/Phnom Pnen

Door: Tijno

28 December 2014 | Thailand, Bangkok

Zo lieve mensen de kerstdagen zitten er weer op dus op naar de afslankklenieken hhahahaha.
Kratie staat beknt om een hele hoop dingen, de vriendelijkheid van de mensen(en dat klopt), en natuurlijk ook de zoetwaterdolfijnen. Die zijn er op een paar plekken en gelukig ook hier.
Dat was ook DE reden dat we hier naartoe zijn gekomen. Gelukig gaat het alweer een stuk beter met ons. We hebben het ``lokale`` dorp alweer een paar keer bezocht en wel met de benenwagen.
Kortom tijd voor weer eens een uitstapje.
s`Middags met de auto opweg. De rit is tegek. Zo had ik Cambodja ook voorgesteld. Lekkere eenvoudige huisjes. Mensen hebben hier niet echt veel maar lijken wel gelukig.
Na zo n 15 km getourd te hebben aangekomen bij de bootplaats.
Eerst een kaartje kopen. Mar heeft gelijk contact met de lokale bevolking. What happends?????? Motorbike????? No Soraya bus! Nou daar had hij idd van gehoord ja. Was ook hier op de tv.
Dat we maar geluk hebben gehad enzo. jajajajajaja.
Maargoed op naar de dolfijnen he.
Eerst een trap naar beneden, maar gelukig komen er van alle kanten mensen om te helpen want het nieuws gaat snel hahahahahaha.

Het instappen gaat goede dus opweg. Hahahahahaha nou das makenlijk want er zit wel een motor op de sloep maaaaaaaaaaaaar we peddelen gewoon joh is beter voor de dieren en goed voor de kaptein heeft hij ook wat te doen joh.
Wees niet bang hoor we hoeven niet ver te gaan want al na pak hem beet 30 seconde spot ik de eerste zoetwaterflipper al. Te gek.
Ze zijn niet speels zoals hun zoutwater familie, en komen dus apsoluut niet naar de boot toe om met de boeggolf mee te gaan.
Je ziet ze alleen boven komen (en dat hoor je ook) waneer ze adem komen halen.
Er zitten er in dit gebied zo`n 170 exemplaren.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel ik er heb gezien want tsja ze zien er allemaal voormij hetzelfde uit.
Maar ik moet zeggen ik ben niet teleurgesteld.
Mooi ook dat e er nu zijn en niet in het regenseizoen want dan zijn ze moeilijker te spotten en met veel minder.
Na een uurtje op het water te hebben gedobberd terug gegaan naar de kant en weer richting de auto en weer opweg naar het hotel.
Kortom een heeeeeeeeele fijne tweede kerstdag. Zo hadden we hem 10 jaar geleden ook beter kunnen besteden maargoed.
Tsja en na zo`n mooi iets moet je dat natuurlijk vieren en dus hoppaaaaaaaaa een pils jajajajajajaja.

sÀvonds nog de tas ingepakt want we gaan morgen weer op pad.
de volgende dag betalen, helaas het creditkaart apparaat werkt niet dus snel nog even naar het dorp om te pinnen, maar ook dat gaat natuurlijk allemaal toppie.
Om 10.30uur kwam het bussie ons oppikken.
Tering das minder. We hebben alletwee last van angst. Zeker als er ook nog een keer heel hard geremd moet worden tijdens voor tussen weet ik veel waneer presies maar t was met wederom inhalen.
De wegen hier zijn niet zo heel goed en voor onze begrippen is het maar zo`n krappe anderhalfbaans weg. Daar gaat dan natuurlijk al het verkeer over van brommer tot grote vrachtauto, en dat dan ook gewoon 2 kanten.
Nou heeft hier (maar ook bij ons) iedere koetsier last van haast en een tering hekel om ergens achter te zitten.
Ik moet bekennen dat ik van de 4 uur duurende rit er minstens 3,5 uur met natte handen en een iewat natte bilnaad heb gezeten.

Maar oke hier zijn we dan in Phnom Pnen. Uit de koets gestapt en in de tuk tuk. Ja ik weet wel waar het is. Nou nee dus.
Lekker door de stad rondgekrost maar vragen???? Neeeeeeeee dat doe n ze niet want das gezichts verlies hahahahahaha. Geeft niks want van te voren de prijs afgesproken dus zijn pakkie an. Leuk hoor zo`n fijne rijtour.
Maar op een gegeven moment was hij het toch wel zat en ja hoor toch maar navragen. Oke nu waren we er zo.
Inchekken en maar even op pad. Heerlijk een biertje doen en wat lekkers erbij eten. Khmer patat (das aardappel die tsja ergens doorheen is gegaan) en nog wat maar dat was niet lekker.
Vervolgens nog wat meer langs het water flaneren. Leuk hoor.
Tsja en dan is het alweer donker he. Dan maar weer eens terug naar huis. Kan ook langs een andere weg. Yep. Vast wel maar wel lekker verdwaald zo hahahahahahaha.
Tuk tuk man geprobeerd maar ook die kon ons niet helpen. Tsja wat dn????? Nou eerst maar een stuk terug. Daar nog eens een chaufeur aangesproken en JAAAAAAAA die wist het wel. Op naar huis en dan lekker slapen want was weer een vemoeiende dag.

Lekker geslapen, en na de douche op voor het ontbijt.
Vervolgens in de stad een kop koffie scoren en daarna een bananen shake hmmmmmmmmmmm lekkerrrrrr.
Maar nu genoeg genoten op naar de leuke dingen hier en niet alleen maar eten enzo.
Lekker aan de wandel en tis goed warm zo.
Aangekomen bij Watt Phnom. Mooooooooooooooi en lekker wat trappies op.
Tsja daarna nog een Watt bezocht en dan langzaam langs de rivier weer terug naar het terras, en dan naar het hotel om wat te relaxen.

Nou jullie zien t gaat best lekker zo he. Denk dat we morgen een boottochtje gaan doen maaaaaaaaaaaaaar das morgen pas he dus dat weten we nog niet.
Voornu vindt ik het genoeg dus dikke kus en tot de volgende vakantie praat hoi hoi

• 28 December 2014 - 15:14

Marjo Wolthuis:

Hola Martijn en Marianne,
    Fijn dat jullie weer opgeknapt zijn maar dat de schrik er nog in zit kan ik begrijpen.
    Wat hebben jullie het druk zeg.
    Als jullie straks thuiskomen in Albir zul je wel even uit moeten rusten.
    Hier gaat alles zo z'n gangetje, we hebben prachtig weer en zaten met Kerst in de korte broek op het balkon.
    Lieve vrienden geniet van jullie vakantie, doe rustig aan en dan komt alles weer goed.
    Veel groetjes van Marjo en Mathieu.

• 28 December 2014 - 20:43

Rinus:

Fijn dat het al steeds beter gaat, maar de hechtingen zitten er toch nog wel in en de blauwe plekken in Marjan haar gezicht zullen vast nog niet allemaal zijn weggetrokken, maar daar zullen ze in Phnom Penh wellicht de laatste hand aan leggen. Jullie zijn inmiddels halve BB-ers ( bekende buitenlanders) en het is mooi te weten dat de plaatselijke bevolking met jullie meeleven; in die zin zijn jullie geluksvogels dat je de zoetwaterdolfijnen ook daadwerkelijk hebt gezien, want dit schouwspel is echt niet iedereen beschoren, al zou het puur uit toeristisch oogpunt leuker zijn geweest als ze in ieder geval wat eenvoudige kunstjes hadden vertoond zoals hun neven in Harderwijk, die dat heel succesvol doen. In ieder geval is het dolfijnen spotten op kerstdag heel wat rustgevender dan de tsunami belevenissen 10 jaar geleden, want die Kerst vergeten jullie ook nooit meer. Heel moedig om toch de confrontatie met de bus aan te gaan, ook al is dat de enige manier om van A naar B te komen, in jullie geval van Kratie naar Phnom Penh en dat gevoel van onbehagen in een bus zal dan ook nog wel enige tijd aanhouden , ook tuk-tuk drivers kunnen er wat van zo is mijn ervaring en uitwijken daar hebben ze een broertje dood aan.
    Als jullie toch in Phom Penh zijn dan is een bezoekje aan het koninklijke paleis uit 1866 met heel veel goud een bezoekje zeker waard, evenals de naastgelegen zilveren pagode met een gouden Boeddha beeld uit 1907. Was de oude olifant bij Wat Phnom er nog?? en bestaat de Russische markt nog? Een boottochtje over de Tonle Sap rivier lijkt mij een rustgevende dagbesteding en ik ben benieuwd hoe de Kmer de jaarwisseling gaan vieren, want het authentieke Cambodjaanse nieuwjaar valt als ik het wel heb op een geheel andere datum maar de berichtgeving daarover wacht ik rustig af . Groeten: Rinus. N.B. Ik moet toch nog even melden dat het hier heeft gesneeuwd en dat de spoorwegen met een beperkte dienstregeling reiden, want sneeuw is bijna net zo erg als afgevallen blaadjes in de herfst. We wensen jullie nu vast "" a happy new year"" met alleen maar reisplezier, lekker eten en fraaie plaatsen bezoeken en met volle teugen te genieten.

• 29 December 2014 - 13:50

Jeanne:

Fijn hoor dat het beter gaat, maar kan het ietsje minder druk?
    Nee hoor geintje,
    Maar een beetje rekening houden met de verwondingen van marian.
    Tjonge kan me zo levendig voorstellen dat de angst in zit, ik zou geen stap meer zetten in die rot bussen daar.
    Maar dan kom je nergens meer dus gewoon maar doorgaan en ik kijk uit naar het volgende verslag,
    Groetjes Jeanne,

• 29 December 2014 - 16:43

Piet En Agnes:

Hallo Lieverds,
    Heerlijk om te lezen dat jullie weer aan de rol zijn. Dat er angst was tijdens de busrit snappen we !!!!!!!
    Volgende keer je TANGA maar aan dan loopt het sneller weg (geintje)
    Fijn dat jullie weer genieten. En Marianne en Martijn jullie worden nu elke dag mooier , wie kan dat nou zeggen. Jullie komen vast weer spic en span in Albir aan. Wij hebben nu ons soort van zusje en haar vriend hier en hebben het gezellig . Ook fijn dat ze in het appartement van Hugo en Elly logeren. Zijn we af en toe ook nog samen hebben we altijd nodig met bezoek dus helemaal top.
    Hobbel de bobbel rustig verder jullie tot horens.
    Liefs Piet en Agnes XXXXXXXX

• 30 December 2014 - 12:11

Els En Boudewijn:

Hallo luitjes,
    Wegens computerproblemen een late reactie.We zijn heel erg geschrokken van wat er is gebeurd,de mooie en leuke dingen gaan nu een beetje naar de achtergrond.Gelukkig is alles nog redelijk goed afgelopen.Je hebt gelukkig nog weken te gaan om te genieten! Afgezien van alles is het voor de lezer,wij dus,een spannend verhaal ook hoe Martijn het heeft opgeschreven.Hier gaat alles redelijk,Boudewijn zit aan de antibiotica vanwege een kou die niet weg wil,zijn lijf doet pijn van het hoesten.Wij wensen jullie een leuke jaarwisseling en all the best voor 2015!!!
    Liefs en kusje,Els