Cebu - Reisverslag uit Cebu, Filipijnen van tijno - WaarBenJij.nu Cebu - Reisverslag uit Cebu, Filipijnen van tijno - WaarBenJij.nu

Cebu

26 Februari 2020 | Filipijnen, Cebu

Oke oke gister jad ik er geen zin in Boaz sorry, maaar kijk hup je bent wakker en daar is dan een nieuwe Tijno om je dag lekker te beginnen.

We hebben Siargao helaas verlaten. Het was echt top daar maar the show must go on he.

We zijn ondertussen aangekomen in Cebu wat een uurtje vliegen is vanuit Siargao. Lekker relaxed. Althans voor ons. Maar er zijn mensen die raken helemaal in de paniekmode als het vliegtuig iewt vertraging heeft. Ja een volgende vlucht halen , tuurlijk maar wat is nou 20 a 30 min verraging????? Dan heb je je vluchten wel heel krap gepland. Maar goed het gaf ons een heerlijk schouwspel van een stress familie.

Maar dat terzijde hahaha.

We hebben in Cebu zowaar een apartament geboekt met 2 slaapkamers, dis top. Er is zelfs een gratis luchthaven shuttle. Nou nou het kan niet op.

Ons paleis lichtop een steenrp afstand van het Ayala shopping centre dus dat wordt plezier hebben.

En dat het een groot centrum is nou idd, zo groot als morgen de helw dag.

We vroegen of er ook een supermarkt was? Ja hoor 2 zelfs. Nou wij ginfen naar de metro. Zooooooo das een suppermarkt. Nou hebben wij de Carrefour en die vind ik al groot, deze is minstens 1 keer zo groot pfffffff. Maar goed, lekker boodschapies doen voor oa het ontbeit.

Maar zijn we dan alleen maar hier voor de shoppingmall??????

Nou daar is het antwoord heel duidelijk in: NEE.

We zijn hier ook om wat te zien natuurlijk.

Dusssssssssss we hebben een taxi gehuurd voor een dag en die laat ons alles van de stad zien.

S morgens om 10 uur afgesproken en ja hoor daar was hij dan, nadat we eerst in de verkeerde taxi waren gestapt( ze lijken ook allemaal op elkaar he hahahaha).

We gaan op pad en wel eerst naar de Sirao flower garden. Nou mocht je ooit hier zijn pffff wat een kitsch. Oke de bloemen staan nu niet in bloei. Maar tis net een poppekast. Men noemt het ook wel Litle Amsterdam!!!!!!!!! Dus molentjes staan er, een soort van gracht is er na gemaakt( sorry foto vergeten), een reuze klomp. Echt dat je denkt goh lekker bloeme tuin. Hahahaa, maar ik had het niet willen missen natuurlijk

Volgende stop was de Lea tempel. Een pracht van een tempel die een of andere steenrijke Cebuaan heeft laten bouwen voor zijn oveleden vrouw. Een soort van Tahj Mahal maar dan anders.

Hierna op voor de volgende tempel enwel de Taois tempel.

Deze Chinese tempel licht in het plaatsenlijke Beverly hills. Er staan idd wel eenaantal aardige optrekjes hier ja tering. Maargoed we kwamen voor de tempel he we dwalen af. Een leuke tempel. Fijn ook om weer eens een tempel te bezoeken hier in azie. Toch vreemd in Azie en geen tempels, maar goed. Ik kon mn tempelhartje weer op halen zeg maar.

Vervolgens was het tijd voor de lunch. Nou prima maar de chaufeur moet van ons dan ook een vorkje mee prikken.

Cebu staat oa bekend om zijn speenvarken. Nou doe maar.

Eerst bestelde de chaufeur allen maar lokale groent. Maar na evwn navragen wilde hij eigenlijk ook varken. Waarom bestel je dat dan niet?????? Nou te duur???? Ben je mal, bestel wat je wilt eten. Dus voor de man ook varken besteld.

Hij glimschaterde van oor tot oor. Hij was hier nog nooit wezen eten. Kan de man niet betalen. Zelfs op een verjaarsag niet. Hij vond het te gek. Soms eten ze thuis alleen wat rijst omdat er verder niks is. Nou eet maar goed dan he.

Na de schranspartij weer op pad en wel naar het Cebu heritage monument. Een inmens monument wat zo een beetje de geschiedenis van het land verteld. Het is gemaakt van ijzer, beton en hout. Echt mooi. Je moet er omheen lopen en dan zie je in een rondje de geschiedenis. Mooi.

Aan de overkant ligt het Yap santia ancestral house. Een huis uit ongeveer pak hem beet 1700. Traditioneel. Prachtig. Helemaal van hout natuurlijk. Daar hou ik nou van van zulke huizen. Ze zijn schaars, want het teakhout is op het moment ook schaars hahaha.

Hierna op voor wat kunst en dus een kerk bezoeken en wel de Basilica sn niño Cebu. Een kerk uit de Spaanse tijd. Pracht en praal met als klapstuk het kleine heilige beeldje van het kindeke. Dit beeldje heeft een soort van reis gemaakt door het gehele land. En dat zijn dan ruim 7000 eilanden!!!!!! Iedereen moest het zien denk ik , nou ik heb het ook gezien hetzij achter glas want je mag eralleen naar kijken. Nou raakt de lokale bevolking wel allemaal het glas even aan en kust men een steentje voor het glas.

De kerk is eigenlijk te klein, dus buiten is er ook een plein met banken,schermen zodat je niks hoeft te missen van de mis.

Na deze pracht bij het Magellan cross wezen kijken. Een soort van replica van het kruis wat zo rond 1520 werd geplant door jawel Magellan toen hij hier aan land kwam. Vervolgens door naar het fort San Pedro. Dat is een van de eerste Spaanse vestigingen hier in Cebu. Het oreginele fort was van hout ( 1521 ongeveee), maar later heeft men de stenen versie gemaakt zo rond 1800.

Ik zei het toch Rinus dat we later nog wat cultuur gingen doen hahaha.

Nou en nu we toch zo dicht in de buurt van de haven zijn, gelijk maar even een bootkaartje kopen voor Donderdag want dan gaan we verder naar Bohol.

En zo komt er aan deze culturele dag ook een eind

Het was een fantastische dag.

Bij het apartament zit een groot zwembad, maar helaas wegens verbouwing niet te gebruiken!!!!!!!!!! Wel een hottube dus dan daar maar lekker in,ondanks dat hij niet echt warm was maar das hier niet echt erg.

Nou dat was hem weer. Vandaag een relax dag denk ik. Lekker nog wat souveniertjes kopen in het centrum en morgen weer door naar Bohol.

Fijne dag,eventueel met sneeuw.

Dikke kus

• 26 Februari 2020 - 04:47

Boaz:

Kijk... Dit is lekker wakker worden met zo nieuwe Tijno op de mat!!

• 26 Februari 2020 - 22:53

Rinus:

Dat is een prachtig verhaal waar ik weinig aan toe te voegen heb. Cebu makt deel uit van de Visayas eilandengroep en bestaat uit 167 naburige eilanden met Cebu city als grootste stad 10.21 NB 123.41 OL Cebu is sigaar vormig 225 km lang en 35 km breed en heeft een bergachtig binnenland met toppen rond de 100 m het leuke van Cebu is dat daar nog cebuano wordt gesproken goeie dag = maayong adlaw en ik ben Martijn =ako si Martijn; even proberen of het klopt. De Spanjaarden kwamen op Cebu in 1521 en gingen pas in 1898 weg en de basilica minore del Zanto Nino dateert uit 1737 maar de klokkentoren is helaas bij een aardbeving in 2013 ingestort. Vermeldenswaardig is wellicht dat de gemeente Haarlemmermeer een stedenband heeft met Cebu city. Naar verluidt kan je walvishaaien spotten bij een dagtour naar Oslob. maar jullie gaan de koers alweer verleggen naar Bohol dus wachten wij de berichten daarover gewoon af. Nog veel reisplezier en blijf vooral foto's sturen.

• 26 Februari 2020 - 22:57

Rinus:

Te gekke molen, ik miste de tulpen, maar misschien nog wel leuker dat vissende mannetje in een vijver zeker een omweg waard!!!!

• 27 Februari 2020 - 17:20

Jackie:

Mooi verslag, goed beeld van de culturele bezienswaardigheden die jullie gezien hebben! Mooie foto's ook, nog heel veel reisplezier, X