Bohol - Reisverslag uit Cebu, Filipijnen van tijno - WaarBenJij.nu Bohol - Reisverslag uit Cebu, Filipijnen van tijno - WaarBenJij.nu

Bohol

Door: Tijno

01 Maart 2020 | Filipijnen, Cebu

Zooooo mensen, wat dachten jullie het word een rustige Zondag???? Nou dat kan, maar ik kom toch nog even een soort vn tussendoor.

We jebben Cebu verlaten en zijn aangekomen na een 2uur durende boottocht( waar het ogeveer zo koud was als in een vriezer) aangekomen in Bohol.

We werden van de pier opgehaald en waren dus zo in ons nieuwe onderkomen.
Ik moet zeggen een fijn onderkomen.
Het word omschreven als een bungalow. Nou dat zie ik er niet echt in , maaaaaaar wel blits. Beneden een zitgedeelte( houte harde banken) en een keukentje. Dan trappie op en dan aan de rechterzikde een slaapkamer en links een douch met wc. Erg gezellig moet ik zeggen.

Na wat uitpakken op naar de supermarkt die hier zo n 10 min hiervandaan ligt. Onderweg een lekker buitje. Is goed voor de krullen joh. Lekker druk in de super. En groot. En druk. Oh had ik al gezegd hahaha. Na de shoping weer naar huis. Het fijne van een keuke is je kan lekker je eige potje koken. En dat hebben we dan ook gedaan.
s Avonds vroeg te bed want morgen een drukke dag.

We hebben een auto met chaufeur gehuurd voor 2 dagen die ons de mooie plekjes op het eiland gaat laten zien.
Maar tis wel dreigend donker hoor.
Eerst naar de Boholse wereld beroemde chocolate mountains. Ja het eiland ligt bezaaid met heuvels die als het het droge seizoen is op chocola lijken. Normaal is het nu droogseizoen, maaaaaar het regent lekker zo ook de afgelopen dagen. Dusssss de heuvels zijn niet bruin maar groen. Ook mooi. Denk ik want we hebben ze niet echt kunnen zien. Waarom??? HET REGENT !!!!!! Helaas. Maar toch we zijn er geweesd.
We gaan door. Want dat de heuvels waarschijnlijk oide koraalbergen zijn dat geloven we wel. Alhoewel het lokale verhaal leuker is. Ze zeggen dat hier vroeger reuzen woonden en die hadden ruzie. En wat doe je dan als reus??? Precies je gooit met stront.
Kijk maar wat je gelooft, maar helemaal zeker is geen van de verhalen.
Maarfoed we gingen door. Het eiland heeft ook hele kleine fuitige beestjes en wel de Tarsiers. Jajajaja zo groot als een vuist.
Nee zonder dollen leuk en gelukig zijn het nachtdieren en dua overdag prachtig te zien. Zeker als ze door een gids worden aangewezen. Leuk.
Maar we hebben een druk program dus door.
We gaan naar een floating restaurant. Hmmm klinkt goed. We komen daar door te rijden door het man made forest. Ja prima zal wel joh. Foto?? Wel ja. Maar ris man made forest he. Ja nou dan zal de mens het oide bos wel hebben omgekapt he, das niet zo heel netjes.
Maar goed we komen aan bij de riviee. Hier betaal je eeest entre jajajajaa en dan betaal je voor de riviee "cruise" waaraan eerst een lunch voorafgaat. Nou het eten is eigenlijk niet super maar ik heb slechter gegeten.
En dan gaan we varen. En dat blijf ik als Rotterdamer toch altijd fijn vinden he dat gevaar op het water.
Prachtig is de vaart tussen de palmen en bossen. Dit mag van mij wel een paar uur duren. Zeker omdat naast onze tafel de lokale top artiest met zn gitaar de ene hit na de andere eruit gooit.
En dan komen we aan bij de Ate tribe en mogen we van boord gaan om de inboorlingen te gaan bekijken. We krijgen allemaal een prachtig hoofdtooi en we gaan de boel veekennen. De dames gaan links en de heren rechts. Waar doet me dat aan denken. Nou ben ik echt wel een fan van de Efteling hoor, maar deze poppekast is echt to much. Of ik een pijl en noog wil vast houden en op de foto? Ja wat denk je zelf? Zie ik zo bleek? Of ik dan op een paar stukke bamboo wil hameren en muziek maken voor de foto? Nee, das niks voor mij dus lekker als eerste weer aan boord. Rot op met die ongein.
Maar goed we varen terug en stappen weer in de kowts en gaan nar de vlindertuin. Kijk dat zullen een hoop mensen niet vwrwachten maar das leuk. Prachtige fladeraars. Echt waar. En een leuke jongen die vn alles op een grappige maniier vertelde. Ook was er een krokodil, een hoornvogel slangen. Kortom een leuke verzameling.
Bwrvolgens nog naar een monument waar de Spamjaarden de bloedbroederdronk deden met de lokale bevlking. Bohol was het eerste eiland waar de Spanjaarden aan land kwmen
Dit was dan tevens de laatste stop voor vandaag.
Morgen weer verder.

En ja hoor daar is dan de volgende dag.
Vandaag worden we vroeg opgehaald(7uur), wanttttttt we gaan walvishaaien kijken. Ja je leest het goed. Van het kleinste beestje gister naar de grootste vis vandaag. Hoe spannend kan het zijn op de Filipijnen. Tis dat ik het al heb meegemaakt maar ohoh wat een spannend verhaal voor jullie hahaha.
Nou is het niet helemaal eerlijk, want ze zijn een soort van ja. Normaal zijn walvishaaien migrerende beesten. Sooet van sigeuners. Maar hier worden ze gevoed dussssss zijn ze er eigenlijk alrijd. Een soort van dierentuin. Maar zoals mijn vriend Rick al zei, die national parken zijn eigenlijk ook een soort van dierentuin. Neem het fijt niet weg dat het een inmens groot beest is. Ik denk dat deze een meter of 8 was. En als ke dan in zee leg te dobberen en hij doet ze bek open om te schranze en je ligt zon klein metertje ervandaan dan vond ik dat rete groot. Maaaaaar wel super blits. Man man man wat een feest. Zo groot en zo dichtbij. Echtwaar super. En of het nou helemaal echt of wild is? Geen idee maar joh fuck it hahahaha ikheb met een walvishaai gezwommen.
Ma dit avontuur op naar de volgend atractie en wel een mooi strand. Kunnen we even bijkomen. We zijn op het Damaluan strand. Een prachtig mooi wit strand. Lekker hoor. Laat ons maar. We zijn hier ook de rest van de dag gebleven. Ww zouden nog naar een grot gaan maar nee we zijn niet zo van de grotten. Lekker relaxen happie bbq eten op het strand kortom toppie.
Dit was de laatste dag met de huur chaefeur. Jammer maar helaas. Morgen doen we wat anders. Maar die walvishaai was wel top.

En dan vandaag. Vandaag hebben we een stranddag geplaned. We hadden de hoteleigenaar gevraagd naar een mooi strand en of hij ons dan kon halen en brengen. Tuurlijk alles kan.
We zijn gedroped bij het South Palm beaxh resoort. Een 4 of 5 sterren resoort waar als je er de lunch gebruikt je lekker kan berroeven op het privee strand. Het is het Bolot strand op het eiland Panglou. Eiland? Ja maar met een brug te berijken.
Zo en das een resoort. En een strand. Wowwww ook nu weer SUPERRRRRRR. Het is Zondag dus de normalen stranden zitten vol met lokale bevolking. Opzig niet erg. Maar een beetje rust is fijn. En echt wat een mooi strand zeg tering.
Hier kunnen we ons wel een daagje vermaken. Wat een luxe.
En wat een prachtig weer. Echt top om Boholzo af te sluiten. Want ja morgen vliegen we weer terug naar Clark. Zo kan Caterina nog wat tijd met de familie hebben, en wij nog een visum verlenging doen want we mogen maar blijven tot 9 Maart. Dan word ook haar zus gedotterd en krijgt ze 1 of 2 stands. Het is raar dat je dat hier zelf moet betalen en als je dat niet kan dan ja helaas. Gelukig is familie hier heel belangrijk en dus word dit door de kinderen en familie bekostigd oa door natuurlijk Caterina.
Maar goed dit was het voor nu.
Jullie allemaal.een hele fikme Zondag.
Wij nemen nof een pils en dan is de dag hier weer gedaan. Bohol had een vervelende start met regen, maar was echt waar super.
Dikke kus en tot de volgende keer

• 01 Maart 2020 - 15:26

Anita En Gerrie:

Prachtig verslag! xx

• 04 Maart 2020 - 22:56

Rinus:

Een mooi verslag en precies wat trip advisor ook te melden had. Het aardig vond ik dat de fameuze chocolade heuvels sinds 1988 als geologisch monument worden beschouwd maar ze staan er natuurlijk al wat langer en zeldzaam zijn ze niet want er zijn er 1268 zo tussen de 30 en 50 m. en ook dat je via een brug van Bohol naar Panglao kan. ik hoop dat jullie wel het Spaans koloniale stadje Loboc hebben kunnen bezoeken , maar het mooiste is toch wel oog in oog staan met zo"n leuk spookdiertje ( halfaapje ) die dan weer beduidend kleiner zijn dan de walvishaaien en dat is toch weer anders dan met dolfijnen zwemmen. nog een mooie tijd toegewenst bij de familie van Caterina en dat de medische ingreep succesvol moge verlopen. Tot het volgende reisverslag.

• 04 Maart 2020 - 22:58

Rinus:

Leuke foto in je vlinderbroekje .